timajos-go-suriname.reismee.nl

Aankomst en eerste dag Suriname en Paramaribo

We vertrekken om 11 uur 's ochtends richting Schiphol. De taxi is ruim op tijd, dus wij ook.
Op Schiphol aangekomen kopen we eerst onze toeristenkaarten en vervolgens lopen we naar de check in.
Alles verloopt voor onze doen eigenlijk vrij soepel, dus na een hapje, drankje en shopje wachten we bij de gate tot we naar binnen mogen.
Klein minpuntje is dat we niet bj elkaar zitten. Tim en ik zitten wel naast elkaar en Joost zit een rij verder, maar daar tussen zitten de toiletten en de ruimte voor de stewardessen. We kunnen wel zwaaien naar elkaar.
Het vliegtuig is voorzien van ipads en iedere stoel heeft er eentje. Daar staan films, series en games op. Wij zijn ietwat verwende reizigers, want op de reizen naar Azië kun je kiezen uit minstens 30 films en hier komen we niet veder dan 6, waarvan er zeker 3 het aanzien niet waard zijn. De meest spannende game is patience, dus dat zegt genoeg. Maar goed, met een beetje slapen erbij komen de de vlucht van 9 uur vast wel door.
Het eten valt alles mee, weinig turbulentie en voor osn gevoel best vlot, landen we op vliegveld de Zanderij in Suriname.
Meteen voelen we die klamme hitte van de tropen over ons heen vallen. Even wennen weer.
Ook op het vliegveld verloopt alles naar wens, al hadden de koffers iets sneller kunnen komen, maar we zijn gelukkig niet de laatsten en we zijn in ieder geval al bllij dat we koffers hebben, na onze ervaring van vorig jaar.
De taxi staat ook al klaar en in een uur ongeveer rijden we naar ons verblijf van de komende 3 weken.
Omdat het donker is, zien we nog niet zoveel van de omgeving, eigenlijk alleen maar de weg. Snelwegen hebben ze hier niet verteld de chauffeur ons,dus het gaat allemaal wat langzamer dan gewend.
Bij ons resort worden we ontvangen door John en Lloyd onze gastheren. Ze laten ons het appartement zien en al snel liggen we lekker in ons bedje.

De volgende dag zijn we al om 5 uur wakker, de jetlag moet nog even verwerkt worden.
We halen ontbijt bij een klein supermarktje 2 huizen verder. De zogeheten buurtsuper, in niets te vergelijken met onze supermarkten. Het is gewoon een soort grote schuur naast een huis, helemaal volgestouwd met stellingen en daar staan de verkoopwaren op. Er is van alles wat, maar bij terugkomst in het appartement blijkt dat deze buurtsuper het waarschijnlijk niet zo druk heeft en dat wij wat beter op moeten letten; de yoghurt is 2 weken over datum,de jus d' orange bijna 3 weken en de andere dingen kunnen we geen datum op vinden, misschien maar beter.

Wat wel een beetje gek is, is dat je gewoon nederlands kunt praten, de meeste mensen verstaan je gewoon en wij hen. Weliswaar spreken ze met een zwaar accent, maar ze spreken nederlands. Omdat je op vakantie bent en ver weg, ben je genijgd engels te gaan praten, maar dat hoeft dus niet.

In de middag gaan we richting centrum om een paar fietsen te huren zodat we wat mobieler worden. De man neemt letterlijk alle tijd om ons te helpen. Er staan denk ik wel 100 fietsen, ze zien er wat ons betreft allemaal even beroerd uit, maar de man houdt een heel verhaal over de verschillende prijzen en klasses, met versnelllingen en zonder, 7 versnellingen of 3, het zal allemaal wel. Wij Hollanders willen gewoon de goedkoopste.
De man onderhoud zijn fietsen zelf zegt hij en trots zegt hij dat de fietsen het visitekaartje voor zijn zaak zijn,je stuurt tenslotte geen gammele roestbak de weg op.......( de spatborden staan stijf van de roest, de jasbeschermers zijn stuk en alle 3 de fietsen maken geluid tijdens het fietsen, maar dit terzijde)
De betaling is ook een vak apart, de man weet niet hoe zijn eigen creditcard automaat werkt, komt met een handleiding aan, die ik moet lezen en toepassen en na 3 keer proberen geeft hij het op en zegt hij, ik denk dat de bank me heeft afgesloten,ik zal wel niet betaald hebben. Klote bank ! Hahahaha, dus Joost op de fiets naar de dichtsbijzijnde pin, die leeg blijkt te zijn, naar de volgende pin en komt uiteindelijk terug met geld, terwijl die man ondertussen tegen mij heeft gezegd, anders betaal je maar als je ze terug brengt. Lekker dan, Joost in de hitte heen en weer gefietst.
Maar goed uiteindelijk hebben we een fiets en fietsen we de rest van de middag Paramaribo in de rondte. We zien mooie koloniale gebouwen en oude vervallen koloniale gebouwen. Een joodse synagoge pal naast een moskee. Heel apart.
Het is best heet en de rest van de middag brengen we door bij ons appartement met een lekker koel drankje.

Conny

Leuk de verhalen weer te lezen. Ik zit nu wel met kippenvel door die vogelspin hiiii!!!!
Veel plezier verder.

annie en Jan wat een mooie verhalen maar wat eng die spin en ben zeer benieuwd wat jullie nog meer zullen beleven w

we wachten met spanning op de verhalen uit de jungle veel plezier en doe voorzichtig.